Despre uzina dacia

La inceputul anilor ‘70, Uzinele de Automobile Pitesti reprezentau perla industriei romanesti. Dupa 20 de ani, inainte de preluarea companiei de catre constructorul francez Renault, perspectivele erau mai mult decat sumbre. Conform directorului general Constantin Stroe, uzinele de la Colibasi se indreptau spre o moarte sigura, de la care au fost salvate de catre concernul francez. Oamenii de afaceri francezi au decis ca fabrica de la Pitesti sa nu fie un simplu punct de lucru in care sa se asambleze automobile Renault, ci doresc ca Dacia sa ramana o marca de sine statatoare. Dupa modelul grupului german VAG, care in afara de Volkswagen mai detine si marcile Audi, Seat si Skoda, Dacia va deveni a doua marca a lui Renault. Iesirea din criza a constructorului pitestean de autoturisme se invarte in jurul celebrului de acum "proiect al masinii de 5.000 de euro". Ideea se bazeaza pe doua obiective care, la prima vedere, par imposibil de atins concomitent: un autoturism de calitate occidentala la un pret pentru piata romaneasca. "Pentru realizarea modelului de 5.000 de euro ne-am desemnat doua tinte pe care trebuie sa le atingem: tinta cost si tinta calitate. Pentru atingerea celor doua tinte am identificat doua cai care trebuie urmate. Trebuie sa actionam si in interiorul uzinei, dar mai ales in ceea ce priveste furnizorii", declara Manuel Roldan, director general adjunct pe probleme industriale la Dacia.
Autoturismul este produs 99% in Romania
In contradictie cu ceea ce se intampla pe plan mondial, unde marea majoritate a componentelor unui autovehicul este realizata de firme specializate, care lucreaza pentru mai multi constructori, mai mult de jumatate dintr-o masina Dacia este realizata in uzina de la Colibasi. "Dacia este integrata 53,4% in uzina si 99,3% in Romania. Directiile pe care le vom urmari pe viitor sunt de reducere cat mai mare a integrarii in uzina, urmarindu-se in acelasi timp mentinerea la un nivel cat mai mare a integrarii in tara. Apreciem totusi ca integrarea in tara se va reduce pana in jurul valorii de 70%", afirma Constantin Stroe, directorul general al uzinelor Dacia Pitesti. Aceasta inseamna inceperea unor colaborari cu firme straine specializate in productia de componente auto. Companiile vor fi alese dintre furnizorii traditionali ai Renault, Dacia beneficiind la stabilirea preturilor pentru reperele comandate de forta de negociere a constructorului francez. Partenerii straini vor livra in primul rand subansamble realizate pana in prezent in cadrul uzinei. La ora actuala, lipsa unei specializari si productia in cantitati mici, exclusiv pentru autoturismele Dacia, nu permit nici obtinerea unei calitati corespunzatoare, nici costuri reduse la reperele fabricate in interiorul fabricii.
Aceleasi standarde de calitate si costuri vor trebui respectate in mod obligatoriu si de cele 301 firme furnizoare ale Daciei. "Timpul este foarte scurt. Daca nu imbunatatim rapid calitatea furnizorilor romani, vom disparea de pe piata si noi, si ei. Este foarte important atat pentru noi, cat si pentru ei sa creasca nivelul calitativ concomitent cu reducerea costurilor.
Vom incerca sa concepem repere simple de produs, dar furnizorii trebuie sa faca si ei eforturi pentru indeplinirea standardelor. Aceasta este provocarea lui "5.000 de euro"", spune Manuel Roldan.
Doamnele nu-si vor mai rupe ciorapii in Dacia
Data limita pana la care furnizorii trebuie sa-si puna la punct produsele nu a fost stabilita cu precizie, dar este vorba de mijlocul acestui an. Cei de la Dacia au avut deja o intalnire la care au fost chemati toti furnizorii si in care s-a discutat noua strategie bazata pe cresterea calitatii. Furnizorii nu vor fi ajutati cu bani, insa vor fi pusi in legatura cu furnizorii Renault. "E o sansa unica pentru toti furnizorii Daciei sa formeze joint-ventures cu furnizorii Renault, dar cu o conditie: sa inteleaga strategia de atingere a calitatii si a pretului. Renault le-a deschis pietele in-ternationale si ei pot deveni furni-zori ai Renault", spune Constantin Stroe. In jurul datei de 20 martie, la Pitesti va fi organizata o intalnire intre ACAROM (asociatie profesionala a Daciei si a furnizorilor) si FIEV (Federatia Internationala de Echipamente pentru Vehicule), in cadrul careia se vor stabili primele contacte. Firmele romanesti pot oferi forta de munca ieftina si bine calificata, strainii aducand fonduri si tehnologie.
"Calcand pe cadavre", cei de la Dacia vor sa produca o masina ale carei usi sa nu mai poata fi deschise cu o agrafa, la care furtunurile si chederele de la geamuri sa nu crape la doi ani de la cumparare, iar doamnele sa nu-si mai rupa ciorapii in garnisajele interioare si in bordurile prost finisate. Pentru unii furnizori, strategia de crestere a calitatii poate constitui o sansa extraordinara, pentru altii, moarte sigura.

UAMT Oradea a gasit cheia pentru a ramane
alaturi de Dacia
Unul dintre cei mai importanti furnizori ai Daciei este societatea bihoreana UAMT. Fosta Intreprindere de Subansamble si Piese pentru Mijloace de Transport, infiintata in 1951, produce pentru Dacia dispozitive de contact, yale pentru usi si capote, stergatoare de parbriz, filtre de ulei si carburanti, leviere pentru ridicat geamuri, oglinzi retrovizoare, parasolare, cricuri, busoane pentru rezervorul de benzina, diverse alte piese. UAMT mai lucreaza pentru Daewoo, Aro, Mefin Sinaia, Roman Brasov si pentru export, insa cifra de afaceri realizata in urma contractelor cu Dacia a fost in ultimii ani de 51-54% din cifra de afaceri totala a firmei. Manangementul firmei oradene este constient de problemele de calitate care apar in relatia cu constructorul pitestean de autoturisme. "Problemele sunt legate, in special, de livrarea unor loturi neuniforme calitativ, ceea ce creeaza greutati clientului nostru in procesul de montaj, iar fiabilitatea scazuta creeaza probleme in perioada de garantie. Exista trei mari cauze ale neconformitatilor: calitatea materiilor prime si a furniturilor, instabilitatea propriilor procese de fabricatie si disfunctionalitatile care se manifesta in relatiile cu acest client", afirma Ioan Stanciu, presedinte, director general la UAMT Oradea. Solutiile au fost identificate, conform domnului Stanciu, in realizarea unei gospodariri mai eficiente in domeniul costurilor si in adecvarea sistemului de management al calitatii in functie de noile standarde la
Dacia-Renault. Investitia necesara alinierii UAMT la cerintele Dacia se ridica la 10 milioane de marci germane, nefiind insa identificate, pana in prezent, surse de finantare convenabile. Firma oradeana a primit provocarea Renault: "Consideram ca desi indeplinirea obiectivelor de calitate si pret stabilite in cadrul noi strategii a Daciei este dificila, in cazul unei nereusite, raspunderea nu poate fi decat a noastra",
declara directorul Ioan Stanciu.

Roti Auto Dragasani va fi cumparata
de un investitor strain
Relatia dintre Dacia si producatorul de jenti Roti Auto Dragasani nu este la fel de buna ca in cazul celorlalti furnizori. Conform directorului general, Eugen Armasoiu, societatea este prinsa intre SIDEX, care ii livreaza tabla la preturi mai mari decat cele pe care le solicita clientilor externi si
Dacia, care negociaza puternic reducerea pretului cerut de firma din Dragasani. Firma mai livreaza jenti pentru Daewoo, ARO si constructorul sarb Zastava. La Roti Auto Dragasani nici un sacrificiu nu este prea mare pentru gasirea clientilor. In urma cu un an, doua masini din coloana care se deplasase la Zastava, pentru negocieri au fost bombardate de aviatia NATO. Dacia este principalul client desi, in urma contractelor cu producatorul de autoturisme din Pitesti, firma nu a obtinut profit. Potentialul societatii este foarte mare, situatie reliefata si de contractul de privatizare care va fi semnat in cateva zile. Pachetul majoritar de actiuni va fi cumparat cu noua milioane de dolari de o companie italiana din domeniu. In ciuda mediului economic nefavorabil in care actioneaza, Roti Auto Dragasani va incerca sa se inscrie in standardele de calitate si, mai ales, in cele de pret, stabilite de Dacia.\r
\r
Toate produsele din cauciuc se fabrica \r
la Rolast Pitesti\r
Compania pitesteana Rolast a fost infiintata o data cu Uzinele Dacia, in 1968. Firma este specializata in productia de articole tehnice de cauciuc. Cu o capacitate de productie anuala de 31.000 de tone, Rolast detine 60% din piata romaneasca de profil, portofoliul de produse cuprinzand repere auto, furtunuri si benzi transportoare. In 1997, pachetul majoritar de actiuni a fost cumparat de Romanian American Entreprise Fund si Romanian Investment Fund. Rezultatele financiare au evoluat pe un trend pozitiv, in 1998 inregistrandu-se un profit net de 6 miliarde de lei la o cifra de afaceri de 243,5 miliarde lei, iar in 1999, un profit net de 46,7 miliarde lei, la o cifra de afaceri de 308 miliarde lei. Contractele cu Dacia, pentru care Rolast furnizeaza toate obiectele din cauciuc, cu exceptia pneurilor si a curelelor trapezoidale, au contribuit anul trecut cu 22 de procente la cifra de afaceri realizata. Principala problema de calitate o constituie neincadrarea permanenta in aceiasi parametri de calitate impusi, din cauza diferentelor aparute la materiile prime. "Incepand cu anul 1999, Rolast si-a propus ca obiective principale atat transformarea unor furnizori romani in furnizori stabili si constanti de materii prime, cat si gasirea unor furnizori noi pe piata externa. In momentul de fata 30% din materiile prime sunt importate si exista tendinta ca importurile sa creasca", declara Dora Ilie, responsabil cu relatiile publice la Rolast. Firma a investit 10 milioane de dolari in patru linii de profilare Berstorff si 20 de prese prin injectie REP. Pentru incadrarea in cerintele Dacia Renault, la Rolast a fost constituit un grup de lucru multidisciplinar, condus de un sef de proiect, care are ca responsabilitate definitivarea tehnologiilor necesare omologarii produselor solicitate de Dacia.\r
\r
Subansamble Auto Pitesti spera sa ramana \r
in gratiile grupului Renault\r
Societatea Subansamble Auto Pitesti a fost infiintata in 1977, an in care a si inceput colaborarea cu uzinele Dacia. Principalele repere fabricate de Subansamble Auto pentru Dacia sunt barele parasoc si grilele de la masti, insertii pentru planse de bord, garnisaje interioare etc. Alti clienti ai companiei sunt ARO Campulung, ROCAR SA Roman Brasov si Daewoo Automobile Romania. Ponderea cea mai mare o detine insa Dacia, careia ii sunt destinate 60 de procente din productie. Cifra de afaceri realizata de companie in urma contractelor cu Dacia a fost de 50, 4 miliarde de lei in 1997, 64 miliarde de lei in 1998, scazand la 44,6 miliarde de lei in 2000, ca urmare a restrangerii activitatii la Dacia. "De-a lungul timpului au existat reprosuri legate de aspectul unor piese livrate si de conservarea calitatii, dar aceste probleme au fost ameliorate in ultimele luni. Cu astfel de reprosuri se confrunta insa majoritatea furnizorilor din Romania", afirma Daniel Badea, director comercial la Subansamble Auto Pitesti. Firma a trecut la modernizarea utilajelor existente, investitiile fiind finantate din profit si din credite bancare. Compania colaboreaza deja cu trei furnizori internationali ai Grupului Renault in producerea de subansamble pentru Dacia: Gurit Essex Romania – pentru insonorizanti, plastisoli si adezivi, Borla Romcat Romania – pentru ansamble de esapament catalitice si Solvay Automotive – pentru sisteme de carburant din material plastic. Conducerea Subansamble Auto considera strategia de calitate a Renault ca fiind intr-adevar o oportunitate, propunandu-si sa devina furnizor pentru Grupul Renault.